Pilvipalvelujen räjähdysmäinen kasvu vaikuttaa jokaisen organisaation it-ratkaisuihin

Joustavat
 ja helposti muokattavat pilvipalvelut tuovat lisää kustannustehokkuutta
 ja tietoturvaa kaikenkokoisiin yrityksiin, kertoo Data Groupin 
myyntijohtaja Sami-Ville Jormanainen. AutoTeddyn Lasse Laitinen saamassa oppia pilvipalvelusta.Joustavat ja helposti muokattavat pilvipalvelut tuovat lisää kustannustehokkuutta ja tietoturvaa kaikenkokoisiin yrityksiin, kertoo Data Groupin myyntijohtaja Sami-Ville Jormanainen. AutoTeddyn Lasse Laitinen saamassa oppia pilvipalvelusta.

It-ala elää tunnetusti jatkuvassa muutoksessa, mutta nyt etenkin it-infrastruktuurin osalta voidaan puhua jo vallankumouksesta. Mullistuksen syynä ovat pilvipalvelut, joiden käyttö kasvaa erittäin nopeasti, sanoo Data Groupin myyntijohtaja Sami-Ville Jormanainen.

Muutos käy selkeästi ilmi myös suomalaisorganisaatioiden it-asiantuntijoille tehdystä kyselystä, jossa kartoitettiin it-infran nykytilaa ja tulevaisuuden suunnitelmia. Edera Partnersin toteuttamaan kyselyyn vastasi lähes 400 it-alan ammattilaista yli 300 eri organisaatiosta.

 

Lue alta kolme tärkeintä poimintaa tutkimustuloksista ja miten ne kannattaa ottaa huomioon oman yrityksen it-ratkaisuissa!

 

1. Joustavat ja kustannustehokkaat pilvipalvelut mullistavat kaiken

Vielä neljä vuotta sitten Edera Partnersin kyselyyn vastanneista lähes joka viides ilmoitti, ettei organisaatiossa aiota hyödyntää pilvipalveluita tulevaisuudessa.

Tuoreimmassa kyselyssä heidän osuutensa oli pudonnut alle prosenttiin, ja yli 90 prosenttia vastaajista kertoi organisaation käyttävän vähintään muutamaa pilvipalvelua.

Jormanaisen mukaan kehitys on odotettua, sillä pilvipalveluiden hyödyt ovat niin kiistattomat. Suurimmat edut tulevat palveluiden joustavuudesta, helppokäyttöisyydestä ja kustannustehokkuudesta.

Pilvipalvelut ulottuvat yrityksissä it-infran kovasta ytimestä yksittäisiin ohjelmistoihin. Useimmissa yrityksissä on Jormanaisen mukaan tällä hetkellä käytössä hybridimalli, jossa on käytössä rinnakkain sekä vanhaa tekniikkaa että pilvipalveluita.

Hän suosittelee jokaista yritystä laatimaan strategian, kuinka pilvipalveluja aletaan hyödyntää, jos sellaista ei vielä ole.
– Pilvipalvelut soveltuvat kaikenkokoisille yrityksille, mutta aina pitää yrityskohtaisesti miettiä, miten niistä saadaan parhaiten hyödyt irti. Joissakin tapauksissa myös perinteiset ratkaisut ovat edelleen perusteltuja.

 

2. Moni mobiililaite on yhä suojaton, vaikka suojaaminen olisi helppoa

Tutkimuksen kenties hätkähdyttävin paljastus oli se, että edelleen joka kolmannessa organisaatiossa mobiililaitteita kuten tabletteja ja älypuhelimia ei hallita keskitetysti. Vain joka kymmenes vastaaja kertoi, että hallintatekniikka on laajasti käytössä.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että Suomessa on yhä valtava määrä mobiililaitteita, joissa on yrityksen kannalta kriittistä tietoa lähes tai kokonaan suojaamatta.

Jormanaisen mukaan ensimmäinen ja tärkein askel tietoturvan kohentamisessa on hankkia älypuhelimiin ja tabletteihin kunnolliset tietoturvaohjelmistot. Moni saattaa edelleen kuvitella, että esimerkiksi Applen iOs-käyttöjärjestelmä on turvallinen ilman lisäsuojaakin.
– Järjestelmä itsessään voi olla turvallinen, mutta se ei tarkoita, että puhelimen sisältämät tiedot olisivat turvassa. Esimerkiksi avoimessa langattomassa verkossa olevan puhelimien salasanojen skannaaminen on ihan todellinen riski, Jormanainen varoittaa.

3. Office365 on paljon muutakin kuin sähköposti ja Skype

Edera Partnersin tutkimuksen mukaan yritysten ja muiden organisaatioiden eniten käyttämä pilvipalvelu on Microsoftin Office365.

Jormanaisen mukaan laajasta levinneisyydestään huolimatta palvelu on edelleen monissa organisaatioissa suhteellisen suppeasti käytössä. Yleisimmin käytetyt palvelut ovat Outlook-sähköposti ja Skype for Business, vaikka ekosysteemistä löytyisi runsaasti sovelluksia eri tarpeisiin.

Jormanainen nostaa esille muun muassa OneDrive-pilvitallennustilan, jossa jokaisella käyttäjällä on tallennustilaa yhden teratavun verran ilman lisämaksua. Teams-sovellus taas sopii hyvin virtuaaliseksi tiimityötilaksi, Formsilla pystyy tekemään esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyjä ja SharePoint Online on toimiva ratkaisu yrityksen intranetiksi.
– Jos palvelut eivät ole vielä tehokkaassa käytössä, kannattaa kysyä ammattilaiselta apua. Office365:stä on saatavissa hurjasti irti, Jormanainen neuvoo.

 

Data Group tarjoaa Office 365 -koulutusta

Data Group järjestää kolme Office 365 -webinaaria kevään aikana. Webinaareihin voi ilmoittautua lähettämällä sähköpostia osoitteeseen dgsatait@datagroup.fi.

Ensimmäisessä webinaarissa luodaan yleiskatsaus Office365:een ja käydään läpi palvelun tarjoamia käyttömahdollisuuksia. Webinaari järjestetään 10.4.2018 kello 9–10.45.

Toisessa, 2.5.2018 kello 14–15.45 pidettävässä webinaarissa perehdytään Office365:n ryhmätyöominaisuuksiin.

Kolmas webinaari tarjoaa syventävää tietoa Office365:n käyttömahdollisuuksista ja Windows 10 -käyttöjärjestelmästä. Tämä webinaari pidetään 21.5.2018 kello 14–15.45.

Data Group järjestää lisäksi it-ammattilaisille GDPR Office 365 -päivän Kotkassa 24.4., Kouvolassa 25.4. ja 26.4. Lappeenrannassa. Katso tarkemmat tiedot tästä:https://kotka.datagroup.fi/fi/asiakkaille/blogi/gdpr-office-365-koulutus-it-ammattilaisille